Przejdź do menu Przejdź do treści

dr Małgorzata Kuśnierz

dr Małgorzata Kuśnierz

Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwoju

dr Małgorzata Kuśnierz – jest pedagogiem i neurologopedą. Ukończyła pedagogikę opiekuńczo-wychowawczą oraz studia specjalne z logopedii na Akademii Pedagogicznej w Krakowie, a także podyplomowe studia z neurologopedii w Uniwersytecie Wrocławskim.

Od 2000 do 2017 roku pracowała w krakowskim przedszkolu z oddziałami integracyjnymi na stanowisku nauczyciela wspomagającego oraz logopedy.  W latach 2007-2010 pracowała jako logopeda w Maltańskim Centrum Pomocy Dzieciom i Ich Rodzinom w Krakowie. Tytuł doktora uzyskała w 2022r. na podstawie dystertacji pt. “Techniki terapeutyczne wspomagające rozwój mowy dzieci z zespołem Downa”.

Posiada bogate doświadczenie diagnostyczne i terapeutyczne w pracy z dziećmi z autyzmem, zespołem Aspergera, zespołem Downa i innymi zespołami genetycznymi, dysleksją, alalią, oraz dyslalią. Jest jednym z nielicznych w Polsce certyfikowanych terapeutów Manualnego Torowania Głosek®. Aktualnie pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Logopedii i Zaburzeń Mowy.

Prowadzi  szkolenia i konsultacje dla terapeutów, nauczycieli oraz rodziców. Aktywnie współpracuje ze środowiskiem praktyków-terapeutów, nauczycieli oraz rodziców w Polsce i za granicą, upowszechniając wiedzę o sposobach stymulacji i terapii funkcji językowych i poznawczych.

Pełnione funkcje:

  • członkini Polskiego Towarzystwa Logopedycznego
  • sekretarz Komisji Rekrutacyjnej na kierunek logopedia w UKEN
  • członkini Komisji do Spraw Jakości Kształcenia UKEN
  • Opiekun II roku I stopnia studiów Logopedycznych w UKEN

Prowadzone kursy:

  • Diagnoza i terapia dziecka z zespołem Downa
  • Trening umiejętności społecznych (TUS)
  • Etyka zawodu logopedy
  • Techniki terapeutyczne-metody wywoływania głosek i gesty artykulacyjne
  • Metodyka pracy z zespole wczesnego wspomagania
  • Metodyka pracy logopedycznej
  • Zespoły genetyczne
  • Zaburzenia rozwoju – studia przypadków
  • Seminarium licencjackie

 

Najważniejsze publikacje naukowe:

  1. Kuśnierz M., Orłowska-Popek Z. (2019), Wczesna stymulacja dzieci z zespołem Downa – budowanie dróg nerwowych podczas ćwiczenia wszystkich funkcji poznawczych, – 2019, T. 48/2, s. 347-360.
  2. Kuśnierz M., Sedivy-Mączka K. (2019), Budowanie planu ruchu artykulacyjnego u dzieci z zespołem Downa, Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza. – 2019, Vol. 26, nr 2, s. 115-125.
  3. Błasiak-Tytuła M., Kuśnierz M. (2019), Wczesna terapia funkcji wzrokowych, [w:] Wyzwania terapii logopedycznej, redakcja merytoryczna Pawłowska-Jaroń H., Bielenda-Mazur E., Siudak A., Kraków : Collegium Columbinum ; Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, S. 53-66, (Nowa Logopedia / Polskie Towarzystwo Logopedyczne Oddział Małopolski ; t. 8)
  4. Kuśnierz M. (2021), Wpływ nauki czytania na rozwój językowy małych dzieci z zespołem Downa, [w]: Od zmysłu wzroku do praktyki logopedycznej, redakcja merytoryczna Korendo M., Siudak A., Kraków : Collegium Columbinum, 2021, S. 295-306, (Nowa Logopedia ; t. 9)
  5. Błasiak-Tytuła M., Kuśnierz M. (2021), Early therapy of visual functions [w:] Neurocognitive Dimensions of Speech Therapy, content editors Pawłowska-Jaroń H., Siudak A.,Kraków : Collegium Columbinum, 2021, S. 137-15, (Nowa Logopedia ; t. 10)
  6. Kuśnierz M. (2023), Dwujęzyczność w zespole Downa – dylematy terapeutyczne, [w:] red. S. Kamińska, Wielojęzyczność. Wyzwanie współczesnej logopedii, tom IV serii Logopedia-Teoria-Praktyka, wyd. Uniwersytet w Siedlacach

 

Udział w konferencjach krajowych i  zagranicznych z referatem:

  • „Opieka neurologopedyczna małego dziecka z zespołem Downa” i „Rozwijanie mowy przez zabawę” – szkolenie dla rodziców i terapeutów dzieci z zespołem Downa organizowane przez Stowarzyszenie Tęcza (2012, 2014)
  • „Rozwijanie mowy u dzieci z zespołem Downa” i „Terapia małego dziecka z autyzmem” – przeprowadzenie szkoleń dla uczestników konferencji organizowanej przez wydawnictwo WIR 2015 r
  • „Wykorzystanie programu Kocham czytać w grupie przedszkolnej” – referat wygłoszony podczas konferencji  „Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania® w przedszkolu i szkole” w Ciechanowie 10.05.2018
  • „Rola gestów artykulacyjnych (GA) w terapii dzieci z zespołem Downa” – referat wygłoszony podczas II Ogólnopolskiej Konferencji Logopedycznej organizowanej przez Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu 18-19.10.2018 r.
  • Budowanie planu ruchu artykulacyjnego – MTG® – referat wygłoszony podczas XXI Kongresu Polskiego Towarzystwa Neuropsychologicznego w Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie 30.11- 01.12. 2018 r.
  • Dostosowanie Manualnego Torowania Głosek do potrzeb dziecka z terapii – referat wygłoszony podczas IV Neurobiologicznej Konferencji Naukowej w Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie 15-16.11. 2019
  • Rola MTG w terapii dzieci z zespołem Downa – referat wygłoszony podczas konferencji organizowanej przez Fundację Ja Też w Gdańsku, 21-22.11.2020

 

Działalność popularyzatorska, pedagogiczna i kulturalna:

Wykłady, warsztaty, webinary dla nauczycieli, logopedów, pedagogów, rodziców dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej we współpracy z Centrum Metody Krakowskiej oraz wydawnictwem WiR

Odznaczenia i nagrody:

  • Nagroda Prezydenta Miasta Krakowa za szczególne osiągnięcia w pracy dydaktycznej – 2007 i 2012

Linki zewnętrzne: